De kraai.

Ten onrechte verguist, hij is zwart, een lijkenpikker en vergrijpt zich aan jonge diertjes. Dat is de algemene stelling, die door kraaienhaters nog eens wordt aan gewakkerd. Maar is het waar?

Maar ze eten ook aas en ze pikken eieren. Jawel, maar met mate. Ze zullen nooit zangvogels uitroeien.

De Zwarte kraai [Corvis corone corone] is helemaal zwart, maar wel mooi zwart. En ze hebben een prachtig vogellijf, met ideale verhoudingen. Het zijn goede vliegers, die graag voor hun plezier met de wind stoeien.

Verder zij het super opertunisten die zich gemakkelijk aan veranderingen aanpassen. Naast allerlei plantaardig voedsel eten ze dierlijk voedsel. Maar de mens maakt het hun gemakkelijk door afval rond te laten slingeren. Maar dat ze jonge lammetjes doodpikken is nog nooit bewezen, wel eten ze placenta’s op. En een dood lam, ja dat zullen ze proberen te pakken, net als dode haasjes.

De kraai is een slimme vogel, die dat kale platteland ontvlucht en de stedelijke omgeving opzoekt. Daar komt hij steeds vaker voor. Paartjes hebben een eigen territorium en nestelen ieder apart in een stevig nest.

Daarin worden 4-7 eieren gelegd, die 18 dagen bebroed worden. Na 28-35 dagen vliegen de jongen uit, maar ze blijven nog een hele tijd bij hun ouders om te leren. In de winter vormen ze groepen met anderen jonge kraaien en hier ontstaan nieuwe paren. Die kunnen pas gaan broeden als ze ook een territorium hebben.

Een kraai is 48 cm en ongeveer 550gr zwaar. Er is uiterlijk geen verschil tussen man en vrouw.

Daar zit je dan in je eentje op het dak.

Een beetje te wachten op je partner.

En dat in dit weer, maar wat zie ik?

Nee, ze was het niet.

Er is ook nog de Bonte kraai [ Corvis corone cornix] die als een geografische ondersoort wordt beschouwd. Waar ze blij elkaar in de buurt komen vormen ze gemengde paren. Hun jongen zijn geheel vruchtbaar.

Bonte kraai, Dahlem, Wikipedia.

Zwarte kraai, Corvus corone corone, kaart wikepedia.

Bonte kraai, Corvis corone cornix, kaart wikipedia.

 

Er worden wereldwijd 28 soorten en ondersoorten kraaien onderscheiden, de roek wordt ook tot de kraaien gerekent. Deze kraaien zijn zwart of zwart met licht tot donker grijs.

Dit bericht werd geplaatst in dieren, natuur, vogels en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

27 reacties op De kraai.

  1. lebonton zegt:

    ik mag ze wel, een soort oervogel die kracht uitstraalt.
    en wie ze niet aardig vindt omdat ze wellicht dieren zouden eten, moet eens in z’n eigen koelkast kijken.

  2. Aad Verbaast zegt:

    Het mogen dan wel mooie vogels zijn (eens met je), maar ik vind ze toch wel een zekere agressiviteit uitstralen. Af en toe zie ik ze met een groepje hier de tuin invliegen en neerdalen.
    Geen andere vogel meer te zien dan. Dan sta ik toch wel even op om ze te verjagen..

    Mooi zingen kunnen ze ook al niet.

    P.S. maar ze mogen blijven hoor. Enkel: “not in my backyard!” 😉

  3. sprakeloosid zegt:

    Ter ondersteuning een liedje over de grote zwarte vogel, je had het al gezien Antionette, maar altijd mooi om weer te horen. Ook voor anderen een aanrader. Lees de tekst mee en laat het filmpje even zitten, vlieg mee http://bit.ly/hOXHRt

  4. cor3306 zegt:

    kraaien hebben altijd mijn belangstelling gehad van jongs af aan, maar hier in de wijk ziet het inmiddels zwart van die aardige vogels. en een herrie dat ze maken, koppels van zo’n 300 og meer zijn geen uitzondering. ze slapen hier in de buurt ergens

  5. Johan zegt:

    Het zijn mooie vogels, alleen ze zouden eens moeten leren zingen :-).

  6. ramireziblog zegt:

    Mooi die laatste in de regen op het dak – stoere birdie…

  7. assyke zegt:

    jemig wat een leuke foto’s
    de hollandse regensfeer knalt eruit!

    en verder ben ik het eens met lebonton
    erg makkelijk dieren iets te verwijten

  8. Assyke, de foto’s zijn van de winter gemaakt.
    Lebonton heeft helemaal gelijk.

  9. Blewbird zegt:

    Na meeuwen mijn favorieten. Ze zitten veel aan het strand en in de duinen, net als ik. Ik heb er eens vier betrapt bij het verpeuzelen van een konijn en een bij het snoepen van een appel uit mijn tas, toen ik even aan het zwemmen was. Ben je los van OBA?

  10. Ron zegt:

    Indrukwekkend, dankzij hun kleur en hun grootte. Dat schijnen ze door te hebben, bewegen met zoiets van “wie doet me wat”. De beste uit Hitchcock’s Birds.

  11. svara zegt:

    ben net terug van vakantie Antoinette en heb een heel end gescrold op jouw blog en zag weer de prachtigste foto’s!!
    groet

  12. PACO PAINTER zegt:

    Ik bewonder vooral hun slimheid

  13. Paco, terecht, maar zij hebben niets tegen schoonmoeders:-)

  14. Bart zegt:

    Ik heb altijd moeite gehad, de verschillen te herkennen tussen de kraai, de raaf, de kauw en de roek. Ooit zal ik het wel leren… 😉
    Mooi blog, met goede foto’s!

  15. Wout, Raven, die mis ik nu hier.

  16. Zilvertje zegt:

    De kraai op het dak. met die regen, die vind ik prachtig.

Geef een reactie

