Zoete kers.

Vanmorgen, koud, maar zonnig en heel stil, een heerlijke wandeling.

Eerst kwam ik de zoete kers tegen en later verschillende sierkersen.

Ze zullen wel te lijden hebben van de kou, maar bloeien toch door. ze kunnen niet meer terug.

De zoete kers [Prunus avium], ook wilde kers of boskriek genoemd, staat volop in bloei.

De zoete kers komt  in grote delen van Europa en Azië voor en is een typische bewoner van de bosranden. Bossen op goede leemgronden en rivier en beekdalen vormen het bioptoop. In Nederland is dat Zuid Limburg, het Maasdal tot net voorbij Nijmegen, beekdalen in Brabant, langs de IJssel, de Achterhoek en Twente en een deel van Drente.

De meeste botanici gaan er van uit dat de boom hier vanzelf is gekomen, maar dat de mens al snel gebruik heeft gemaakt van de vruchten. Daardoor is deze boom ook de voorouders van vele zoete kersen, waar we nu van smullen.

Net als alle kersen worden ze niet oud, maar ze zijn een sierraad in het bos en hun vruchtjes worden door vele dieren gegeten.

Een leuk feitje avium, betekend van de vogels of wordt door vogels gegeten.

Kersenhout heeft een hele mooie kleur.

Vlakbij staat een prachtige sierkers.

Dit bericht werd geplaatst in Bomen en struiken, Elsloo en omstreken, natuur en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

25 reacties op Zoete kers.

  1. Zilvertje zegt:

    Wat een prachtige foto’s, de natuur is nu zo mooi. Ja, vanmorgen was het koud, ik zag op Internet dat in Groningen zelfs sneeuw lag.

    Aviodoom, dat verbind ik nu ook met vogels, ik vroeg me wel eens af, waarom die naam, maar had het nooit opgezocht.

    Ik zit toch af en toe buiten, dicht tegen mijn huis aan, dan werk ik voor de komende week, lees ik en geniet ik toch van de zon, want die is hier wel, ik heb wel mijn lange broek onder mijn jurk aangetrokken. fijne Paas.

    Mijn eten heb ik al in de voorbereiding, zo kan ik toch genieten van de rust!

  2. Zilvertje zegt:

    Antoinette, jij weet altijd zo veel, ik leer altijd van jou. Ja, hier is het ook fris, maar tegen mijn huis aan is het lekker, maar blote benen kon alleen vanmorgen, ik ben nu aan het strijken.

  3. Annet zegt:

    Prachtig en wat is het toch heerlijk stil op zondag…is mijn favoriete dag…..

  4. Anoniem zegt:

    Mooie foto’s en een leuk verhaal.

  5. stripman zegt:

    Heel mooi ! Dat zijn vast de bomen die je ziet bloeien langs de kant van de weg, tijdens de voorjaars-wielerwedstrijden…;o)

  6. draverblog zegt:

    Hier aan de kust loopt alles toch een beetje achter, in onze tuin een paar bloemen in de Prunes maar niet overdadig.

  7. Johan zegt:

    Geniet ervan zolang de bloei duurt!

  8. Marleen zegt:

    ‘…ze kunnen niet meer terug.’
    Inderdaad Antoinette, het is hier vannacht 2 graden geweest en hoop het beste voor mijn tomatenplantjes die warmte nodig hebben. Ik kan ze nu niet meer de grond uit halen.
    Prachtige foto’s, vooral de kersenbloesem aan de bosrand en de kleurrijke doorsnede van het kersenhout.

  9. assyke zegt:

    kleurrijke boom
    zowel de bloesem als de binnenkant van de stam

    bij kriek moet ik denken aan dat vlaamse drankje
    maar vooral aan suske en wiske:)

  10. Bart zegt:

    Mooie bloesem, en nee, ze kunnen nu niet meer terug…eerst de kou, nu de koude regen erbij… 🙂

  11. Bart zegt:

    Nee, niet te netjes, wees maar niet bang, Antoinette. Maar vooral mijn achtertuin was een enorme puinhoop, en met name graspollen, mossen en onkruid loeren op hun kans.
    Dan loop je de hele zomer achter de feiten aan, ze overwoekeren bv. de lavendel als ik niet oppas. En je blijft extra werk eraan houden, iets wat ik nou net wil vermijden… 😉

    Maar gisteren heb ik een fijn, droog, tweede schoffelrondje gehouden, de plakkerige aarde meteen dus lekker doorgewoeld, en het ziet er al een stuk gezonder uit nu.
    Vandaag en morgen alles nog een keertje meenemen, dan ben ik weer helemaal bij, fijn! :-))

    • Bart, was het bij jullie droog? nu hier regende het regelmatig flink

      • Bart zegt:

        Ja, gisteren begon droog, en kwam in Bodegraven waar ik gisterochtend was, de zon zelfs even helemaal door.
        ’s Middags betrok het, viel er een druppel (!) regen, en zag ik op buienradar dat een enorm regenfront rakelings langs ons passeerde, we zijn vrijwel helemaal droog gebleven hier! 🙂

Geef een reactie

