Winter orchideeën.

Er zijn orchideeën die op een bepaalde tijd bloeien, een hier van is de uit Zuid Amerika komende Epidendrum ciliare. na de bloei heeft ze een korte rust nodig en daarna volop groei. deze plant heb ik al 12 jaar.

epi11epi22 Een andere winter bloeier is Paphiopedilum insigne hybride, dit is een kruising die ik heel toevallig tegenkwam in een bloemenzaak. ze moet koel staan, maar ze bloeit al het derde jaar.

pap22pap11

Dit bericht werd geplaatst in natuur, orchideeën, planten. en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

61 reacties op Winter orchideeën.

  1. natuurfreak zegt:

    Erg mooi.Heb hier ook heel wat orchideeën en die verwennen mij heel het jaar door met bloemen.

  2. kat zegt:

    Mooi! Met Jan en Kees zou er niet veel van overblijven…

  3. zem zegt:

    Zo’n orchideeënsoort die je al 12 jaar verwent met zulke mooie bloemen: die ga ik opschrijven!
    Hij is prachtig, de tweede ook, maar die lijkt wat veeleisender.
    Ikzelf heb ook zo’n trouwe, zelfs subtiel geurende, kleinbloemige orchidee, die nu ook in bloei staat
    http://spinrag-zem.blogspot.nl/2012/02/binnenplanten-kleinbloemig-en-geurend.html
    Mooi weekend verder, Antoinette, hartelijke groet, Zem.

  4. Corja zegt:

    Wat prachtig! Je hebt echt groene vingers!

  5. Zilvertje zegt:

    Wat heb je die goed verzorgd, 12 jaar, dat is echt lang. Ik heb vroeger in een bedrijf gewerkt waar ze worden gekweekt en ben sinds die tijd dol op ze. Erg mooi.

  6. Zilvertje zegt:

    Wens je een fijn weekend!

  7. Zilvertje zegt:

    Dankjewel, dat je altijd bij me komt. Dikke kus en hartelijke groeten.

  8. Zilvertje zegt:

    Dankjewel, het wordt wat zachter, dus dan kunnen we lekker genieten van de natuur! xxxx

  9. Zilvertje zegt:

    De magnolia in het dorp is overal open gebartsten, zo mooi. xxxxx

  10. Zilvertje zegt:

    Hartelijke groet, wens je een mooie dag. Wij genieten van 5 mei, zoveel mooie berichten op internet. Hier was het even noodweer, hoop dat bij jou alles goed gaat. xxxxx

  11. Hier regen en wind, maar nog geen onweer. Maar leuk is anders

  12. Zilvertje zegt:

    Hartelijke groet en een fijn weekend. De zon schijnt, maar op de fiets is hier een vestje te dun. xxxx

  13. Zilvertje zegt:

    Lieve Antoinette, lief dat je nog steeds bij me komt, hartelijke groet en een fijn weekend, de warmte begint eindelijk door te zetten, maar ik vond het best lang koud vooral in de vroege ochtend. xxxx

  14. Zilvertje zegt:

    Eindelijk begint het warmer te worden, gister zulke mooie dieren en bloemen gezien. jarenlang kon ik niet of nauwelijks weg, het was werken en de kinderen, nu is de jongste bijna 17 en kan ik op vrije dagen gewoon fietsen, zalig. Fijne zondag!

  15. Zilvertje zegt:

    We hebben flink regen gehad en onweer, de straten stonden blank, toch nog erg warm. Fijn weekend! xxxxx

  16. Zilvertje zegt:

    Kom je even een fijn weekend zeggen. het weer is nu zalig, niet te heet, niet te felle zon, heerlijk fietsweer. Dikke knuffel uit de Zaanstreek.

  17. Zilvertje zegt:

    Fijn weekend. Ik hoop dat het niet zo een warme dag bij je is, hier wordt het ook warmer.

  18. Zilvertje zegt:

    Heel veel liefs en een fijn weekend!

  19. Wat een fijntje…

  20. Zilvertje zegt:

    Fijne avond, het weekend is al weer om, nog even afwassen dan ga ik slapen, ben nog erg moe en heb nog een puinhoop in huis, ik word echt een dagje ouder. xxxxx

  21. Zilvertje zegt:

    Dankjewel, dat je nog altijd bij me komt lezen, ik heb het erg druk en kan alleen in het weekend schrijven, ben vaak erg laat en moe thuis, maar ik heb geen keus, er moet brood op de plank, liefs, Trudy.

  22. Tjonge, I had een orchidee (enfin, ik had er drie, maar slechts 1 overllefde) en ik vertroetel hem al twee jaar maar bloeien ho maar. Wel gulle groene bladeren. Die eerste orchidee heeft witte bloesems die bijna even mooi zijn als die van wollegras.

  23. Orchideeën moeten vaak een tijdje armoe lijden, willen ze bloeien.

  24. Zilvertje zegt:

    Wens je een heel fijn weekend, ik had vakantie, maar is nu om, ik was zo moe de afgelopen weken. Hoe gaat het met jou? xxx

  25. Zilvertje zegt:

    Wens je een fijne zondag, hier is alles nat en er waaide vannacht een harde wind.

  26. Zilvertje zegt:

    We zijn in afwachting van de storm, de kinderen moeten werken en een wordt zo opgehaald, het is te dicht aan de kust en de wind zal spoedig aantrekken. Ik ben de hele dag met mijn hoofd bij Selma, een oud blogger, vorig jaar was ze verhuisd las ik gister, ze woonde eerst dichtbij aan de kust, ze was een bijzondere vrouw, zeer geleerd, maar pronkte daar nooit mee, ze droeg liefde uit en vrede en een schoon milieu. Ze is overleden, nog maar 66 ze is met haar fiets gevallen na een aanrijding met twee andere fietsers. Ik kan het gewoon niet bevatten, ik laat het jou weten omdat jij haar mogelijk ook kende, ik weet het niet. Vrijdag werd ze begraven, ik hoorde het pas gister, ik had haar graag de laatste eer bewezen. Liefs van hier!

    • Ik kende Selma Schepel maar vaag, had wel wat van haar gelezen ,misschien op jou blog, maar kende haar blog niet.
      hier stormt het ook.
      Groetjes

      • Zilvertje zegt:

        Ze was bijzonder. Hier is het nu echt aan het aantrekken, net thuis, was nog even bij mijn moeder, maar was eigenlijk niet verstandig, het is echt in alle heftigheid begonnen.

  27. Zilvertje zegt:

    Wens je mooie kerstdagen, de dagen er aan vooraf gaande zijn vaak ook heel knus, nou dat je het maar gezellig hebt met alles wat je lief is. En dank voor een heel jaar reageren.

  28. Zilvertje zegt:

    Hartelijke groet.

  29. Zilvertje zegt:

    Hartelijke groet!

  30. Zilvertje zegt:

    Hoop dat alles goed gaat met je. Hier zijn de kinderen al erg groot geworden en ik oud, ik heb van al dat werken best veel overgehouden. Maar ik heb nu 2 weken vakantie en daarna weer elke dag een lange reis en werken, nog een kleine tien jaar, dan mag ik met pensioen, maar dat duurt nog heel lang en ik voel de ouderdom best in mijn botten. Hartelijke groet. xxxxx

  31. Zilvertje zegt:

    Hartelijke groet en veel liefs.

  32. Zilvertje zegt:

    Fijn weekend, Ik ga over drie weken het ziekenhuis in, ik heb een tumor in de knie. Dus dan weet je het als ik er een poosje niet ben, ik lig met mijn verjaardag in het ziekenhuis. xxxxxxxxxxx

  33. Zilvertje zegt:

    Hartelijke groet. xxxxxx

  34. Annette zegt:

    Antoinette, hoe gaat het?

  35. Zilvertje zegt:

    Heel fijn weekend. Heerlijk he, die dagen die weer lengen.

  36. Zilvertje zegt:

    Hartelijke groet.bijna koningdag, ik verheug me op zoveel blijheid bij ons in de straat.

  37. Zilvertje zegt:

    Kom je even de hartelijke groeten doen. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  38. Zilvertje zegt:

    Kom je even een gezellig weekend wensen.

  39. Zilvertje zegt:

    Wat een donkere dag he, kom je even groten en danken dat je nog steeds bij me komt. xxxx

  40. Zilvertje zegt:

    Gelukkig nieuwjaar! xxxx

  41. Zilvertje zegt:

    Wens je een gezellig weekend.xxx

  42. Zilvertje zegt:

    Het is al weer een poosje geleden dat ik je schreef, op 22 januari overleed mijn moeder, de weken er voor was ik er zo vaak en daarna veel geregeld, het is gek, om geen moeder meer te hebben, niemand die mij nog lang kent, maar zo gaat dat en dat realiseer je je pas, als het zo ver is. Ik hoop dat het goed gaat met jou. Liefs, Trudy.

  43. Trudy zegt:

    Heb nog even van je mooie foto’s genieten. Wat een hitte he, ik hoop dat jij het koel kan houden in je woning. Ja, bij jullie is het veel warmer, ik heb het geluk dat ik dicht aan de kust zit, normaal gesproken, meer regen en wind en koeler. Nou lieverd, ik hoop dat je deze dagen goed doorkomt. xxx

  44. Trudy zegt:

    Kom je even gedag zeggen en zeggen dat ik het lief vind dat je nog steeds op mijn weblog reageert. xxx

  45. Trudy zegt:

    Lieve Antoinette, hoop dat het goed met je gaat. Hier gaat het naar omstandigheden best wel goed, het huis begint al weer aardig ons eigen huis te worden, al krijg ik nog niet mijn eigen sfeer er in. Lief dat je nog steeds komt. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  46. Trudy zegt:

    Hartelijke groet.

Reacties zijn gesloten.