Vogelkers.

De derde witte voorjaars bloeier is de vogelkers [ Prunus padus].

Het is een hoge struik of kleine boom, met een voorkeur voor humeuze- liefst leemhoudende grond met horizaal bewegend grondwater. Nu dat is hier volop te vinden. In de rest van Nederland komt ze vooral in rivier en beekdalen en de duinen voor.

Vogelkers aan de rand van een natte wei.

Het blad komt tegelijk met de bloei, de bloemen zijn wit, staan in een tros en ruiken naar seringen. Het blad blijft zacht en de bessen worden donker blauw.

Dit integenstelling tot de Amerikaanse vogelkers, deze krijgt leerachtige bladeren, meer kleineren bloemen in een tros en rood paarse bessen. Bovendien groeid ze op zandgrond.

Dit bericht werd geplaatst in Bomen en struiken, Bunderbos, Elsloo en omstreken, natuur, planten. en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Vogelkers.

  1. stripman zegt:

    Mooie bloesems !

  2. Johan zegt:

    Ik sluit me aan bij Jan!

  3. Annet zegt:

    ‘horizontaal bewegend grondwater’ 🙂

  4. Was die amerikaanse vogelkers niet ooit een pest?

  5. Marleen zegt:

    Een schitterende bloesem en mooie foto’s ! Ik kende hem niet. Nu lees ik dat ‘Padus’ van Po vandaan komt en dat de vogelkers vroeger (!) in grote getale langs de Po groeide. Jammer dat dat niet meer zo is.

  6. Bart zegt:

    Doen me ook aan seringen denken, grappit dat de geur dus ook al overeenkomt… 🙂
    Het is koud, de buren moesten net nog ruiten krabben bij hun auto.
    Laten we maar hopen dat de appelboom, met zijn uitlopende knoppen, hier geen schade van gaat oplopen. Maar het gaat natuurlijk zoals het gaat hè, de natuur gaat zijn eigen gang… 😉

  7. Zilvertje zegt:

    Nou dat is een heerlijke geur en de bloemen zijn mooi. Op de radio hoorde ik dat het nu te koud is voor de tijd van het jaar. Maar de natuur is nu erg mooi.

  8. stripman zegt:

    En ze staan hier nu ook in bloei !!

Reacties zijn gesloten.