Sierkers.

de sierkers of Japanse kers kan een schoonheid zijn, waarbij woorden te kort schieten. Zoals bij deze grote boom, zelden een zo uit de kluiten gewassen schoonheid in volle bloei gezien.

Dit bericht werd geplaatst in Bomen en struiken, Elsloo en omstreken, natuur, tuinen en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

27 reacties op Sierkers.

  1. Johan zegt:

    Maar, waar zitten de kersen?

  2. Pierra zegt:

    Wat een overdaad, heerlijke foto’s Antoinette. Ook mij schieten woorden tekort. Overmorgen ga ik weer naar Nld, misschien toch een dubbele lente dit jaar?

  3. de stripman zegt:

    Bij ons zijn ze net uitgebloeid. Een andere bloesemboom begint wel net. Ook roze bloemen en volgens mij komen er rode bessen aan. Meidoorn ? Het zal wel een kweekvariant zijn. Er staan er een stuk of wat van in ons straatje…

  4. Annet zegt:

    Er zijn inderdaad geen woorden voor zoveel bloei….
    Een tsunami aan bloemen…

    Er stond er hier ook één toen we het huis kochten…
    Maar de boom is gaan hemelen….
    Soms kun je zijn kleur ’s avonds nog zien als de zon
    ondergaat…..

    • Annet, zulke bloemen zijn tijdens de bloei een groot boeket. Alleen ze worden niet zo oud. Deze bomen, het zijn er drie, doen het nog erg goed, maar de vraag is hoelang.

  5. Bart zegt:

    Een vrolijk, opwekkend gezicht, die uitbundige bloei! 🙂
    En gelukkig maar dat de timing van de verschillende soorten ook zo verschillend is, zo kunnen we het hele voorjaar blijven genieten…

    • Bart, ja de bloei duur ongeveer 2 maanden van de vroegste tot de laatste. En de kleur varieert van heel licht roze tot een roze dat bijna rood is. En daardat er weinig of geen regen valt, vlekken de bloemen niet.

  6. Glaswerk zegt:

    Jammer dat de sierkers zo ontzettend kort bloeit.

    Tenzij ik deze soort weer voor een ander houd, hetgeen met mijn formidabel gebrek aan botanische kennis zeer goed mogelijk is 😉

  7. Ron zegt:

    Hij lijkt me topzwaar. Schitterend.

  8. In bloei, de mooiste volgens mij. Staat dit jaar langer in bloei in mijn ogen. Vanwege de weinig harde wind?

  9. ceeschamuleau zegt:

    Volgens mij hebben we er hier ook verre familie van. Kun jij uitzoeken welke, Antoinette? (Ik ben druk met uitzoeken hoe ik de Shimano-schijfrem van mijn fiets moet demonteren/repareren.

    Ceesgegroetjes

    • Cees, Prunus soorten komen over het hele Noordelijke halfrond voor. het meest in de gematigde zone. De sierkers cultuur is in de twaalfde eeuw in Japan begonnen. Maar nu kun je deze kersen overal aantreffen waar ze kunnen groeien, maar dat is niet in de tropen. Ze hebben seizoenen nodig en winter om in bloei te komen.

  10. ceeschamuleau zegt:

    …en ik vergeet wéér dat laatste ‘)’

  11. assyke zegt:

    ja prachtig dat roze kleed
    hier voornamelijk witte bloesem, geen idee wat het voor bomen
    zijn, misschien schiet ik ze een keer en mag jij het zeggen

  12. luuk1945 zegt:

    Hij staat bij ons onder een grote eik, dus niet zo’n royale boom, maar bloeit wel.

    groet Luuk

  13. Jacopone zegt:

    Mooie serie, van overzicht naar detail 🙂

Reacties zijn gesloten.